وضعیت نیسان جوک در بازار ایران

0
(0)

تقریباً تمام کسانی که اخبار دنیای خودرو را دنبال می کنند “جوک (Juke)” را می شناسند. کراس اوور ساب کامپکت نیسان که علی رغم چهره عجیب و نامأنوس خود، از نخستین روزهای عرضه به بازارهای مختلف دنیا در سال 2010 میلادی، محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرد و هنوز که هنوز است یکی از پرفروش ترین ها در کلاس خود به حساب می آید.

با آغاز رسمی فعالیت شرکت جهان نوین آریا به عنوان نماینده نیسان، عرضه جوک نیز از آبان ماه 95 در بازار کشورمان کلید خورد و با سه تیپ متفاوت شامل اِسکای پَک (Skypack)، پلاتینیوم (Platinium) و اسپرت (Sport) در دسترس علاقه مندان به این برند اصیل و کهنه کار ژاپنی قرار گرفت. دو تیپ اول قلب 1.6 لیتری تنفس طبیعی 117 اسب بخاری دارند و به ترتیب از امکانات سطح پایه و متوسط استفاده می کنند، اما تریم اسپرت به بلوک 1.6 لیتری توربو 190 اسب بخاری مجهز شده و به اصطلاح نسخه فول آپشن به حساب می آید.

2016 Nissan Juke Image 02 1280 وضعیت نیسان جوک در بازار ایران

جوک چقدر فروخته؟

در ابتدای عرضه برخی سرنوشت جوک را از پیش مختوم می دانستند، اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد کاملاً متفاوت بود. با نگاهی به داده های موجود می بینیم که کوچولوی ژاپنی بازهم در نهایت تعجب خوش درخشیده و از آبان ماه تا پایان اسفند 95 توانسته به تعداد فروش بیش از 1000 دستگاهی دست پیدا کند! این در حالی است که طی مدت مذکور تنها راه برای خرید جوک روش نقدی بود و هنوز فروش اقساطی و شرایطی برای آن فعال نشده بود. تصور کنید اگر همزمان امکان خرید اقساطی هم محیا می بود میزان استقبال مردم و به طبع آن تعداد فروش چقدر افزایش پیدا می کرد!

تست درایو عمومی، روشی جدید برای جذب مشتری!

DSC 4371 1 وضعیت نیسان جوک در بازار ایران

به فاصله کمی از آغاز فروش در آبان ماه 95، شرکت جهان نوین اقدام به ساخت یک مجموعه اختصاصی تست خودرو در محوطه برج میلاد تهران کرد. پس از تکمیل پروژه، ثبت نام عمومی از طریق وب سایت شرکت کلید خورد و برنامه تست درایو عمومی جوک از زمستان 95 رسماً آغاز شد. به نظر می رسد استقبال از این طرح هم خوب بوده، چراکه تا پایان فروردین 96 بیش از 600 مورد ثبت نام توسط اقشار گوناگون مردم صورت گرفته است. اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند پیش بینی می کنیم این رقم تا پیش از تابستان 96 حداقل به دو برابر افزایش یابد.

به طورکلی برنامه تست درایو عمومی برای مردم، حرکتی است که از چندین سال قبل توسط برندهای مختلف دنیا انجام می شود و یکی از بزرگ ترین منافع آن برای شرکت مادر، وجهه سازی است. خوشبختانه این مسئله طی چند سال گذشته با ورود برخی نمایندگی های رسمی در بازار ایران نیز در حال شکل گیری و جا افتادن است و امید می رود که در آینده نه چندان دور به یک گزینه رایج بدل گردد. هرچه که باشد، در بازاری که تا همین چند وقت پیش انحصار و نبودِ انتخاب گلوی مشتریان را می فشُرد، داشتن فرصتی هرچند مختصر برای آشنایی و رانندگی با خودرویی که قصد خرید آن را دارید یک اتفاق بزرگ محسوب می شود.
محبوب ترین مدل جوک کدام است؟

  جوک اسکای پک جوک پلاتینیوم جوک اسپرت
پیشرانه 4 سیلندر 1598 سی سی 4 سیلندر 1598 سی سی 1618 سی سی توربو
بیشینه قدرت 117 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه 117 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه 190 اسب بخار در 5600 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور 158 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه 158 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه 240 نیوتون متر در 5200 دور بر دقیقه
جعبه دنده CVT-Xtronic CVT-Xtronic CVT-Xtronic
مصرف سوخت ترکیبی 6 لیتر در 100 کیلومتر 6 لیتر در 100 کیلومتر 6.5 لیتر در 100 کیلومتر
قیمت 129 میلیون تومان 148 میلیون تومان 176 میلیون تومان

همان طور که در ابتدای نوشتار اشاره کردم، جوک در بازار ایران با سه تیپ اِسکای پَک، پلاتینیوم و اسپرت به فروش می رسد. طبق آمار موثق از سوی شرکت واردکننده، تریم پایه یعنی اِسکای پَک تا به امروز گوی سبقت را از دو تیپ دیگر یعنی پلاتینیوم و اسپرت ربوده و بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص داده است. با التفات به قیمت و امکانات هریک از مدل ها می توان حدس زد که جوک اِسکای پَک با تکیه بر امکانات معقول (نسبت به خود)، مصرف سوخت کم و به خصوص قیمت پایین تر (129 میلیون تومان در مقابل 148 و 176 میلیون تومان)، بیشتر مورد توجه گروه های مختلف مردم قرار گرفته و توانسته به عنوان یک انتخاب مناسب فروش بیشتری را در مقایسه با برادرانش تجربه کند.

در بازار چه رقبایی دارد؟

سامورایی کوچک در بازار ایران مستقیماً با رنو کپچر، سنگ یانگ تیوولی، پژو 2008 و در آینده با تویوتا C-HR روبرو است. کپچر و تیوولی از مدت ها پیش به ترتیب توسط ایران خودرو و رامک خودرو (نماینده کمپانی سَنگ یانگ در ایران) وارد بازار شده و تقریباً امتحان خود را پس داده اند. از طرفی تولید پژو 2008 از سیزدهم اردیبهشت ماه جاری به صورت رسمی در خط تولید ایکاپ آغاز شده و رقیب آخر یعنی C-HR در مرحله پیش فروش به سر می برد. درحالی که جوک با دو پیشرانه تنفس طبیعی و توربو بنزینی به فروش می رسد و C-HR در دو نسخه بنزینی و هایبرید قابل سفارش است، 2008 و کپچر زیر کاپوت تنها یک انتخاب دارند. باید منتظر بود و دید پس از حضور هر چهار رقیب در بازار، کدام یک می تواند سه خودروی دیگر را به زیر کشیده و لقب محبوب ترین را از آن خود کند.

همچنین اِم وی اِم X33، چانگان CS35، رنو ساندرو (اِستپ وِی) و اِم جی GS نیز برخی از رقبای غیرمستقیم جوک را تشکیل می دهند که البته با وجود برخی شباهت های فنی و ابعادی، رقابتشان بیشتر بخاطر شرایط حاکم بر بازار ایران است؛ وگرنه در بازارهای جهانی خیلی کاری به کار هم ندارند و گذرشان زیاد به گذر یکدیگر نمی خورد.

Skypack وضعیت نیسان جوک در بازار ایران

Platinium وضعیت نیسان جوک در بازار ایران

Sport1 وضعیت نیسان جوک در بازار ایران

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بررسی نیسان 370Z

0 (0) نیسان 370Z خودرویی خاص بوده و بی‌شک یکی از نمادین‌ترین خودروهای این صنعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد نیسان