تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

1
(1)

نسل جدید نیسان تایتان XD یک نقطه ی عطف بسیار مهم در خانواده ی تایتان محسوب می شود. یک وانت غول پیکر نیمه Heavy Duty که با هر دو نوع پیشرانه ی بنزینی و دیزلی بفروش می رسد؛ اما نسخه ی معمولی و کوچک تر تایتان هم ساخته می شود که یک وانت نیم تُن است. این مدل ازلحاظ ظاهری شباهت زیادی با برادر بزرگ تر خود دارد اما در زیر پوستش یک وانت کاملاً متفاوت قرار دارد. تایتان معمولی در دو نوع تک کابین و دو کابین و همین طور با دو موتور متفاوت عرضه می شود. نیسان انتظار دارد نسخه دو کابین تایتان 80 درصد از کل فروش نسخه ی Light Duty تایتان را تشکیل دهد.

2017 nissan titan first drive 1024x576 تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

در نسخه ی دو کابین، تایتان XD کمی بلندتر از نسخه ی نیم تن بوده و حدود 30 سانتیمتر فاصله ی محوری بیشتری نسبت به آن دارد اما عرض هردوی آن ها یکسان است. همچنین درحالی که هر دو مدل ازلحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند اما مدل نیم تن دارای جلوپنجره، کاپوت و گلگیرهای متفاوت است و فقط چراغ های جلوی آن با مدل XD یکسان است؛ اما در زیر این بدنه ی مشابه، تفاوت های زیادی وجود دارد به گونه ای که تایتان و تایتان XD حتی شاسی مشترکی هم ندارند.

2017 nissan titan first drive16 1024x576 تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

بااین حال موتور این دو وانت مشترک است. یک پیشرانه ی 5.6 لیتری V8 تنفس طبیعی با 390 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور. همه ی تیپ های تایتان به صورت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل ارائه می شوند و یک گیربکس 7 سرعته ی اتوماتیک جدید هم وظیفه ی انتقال نیرو را بر عهده دارد. همان طور که در آزمایش نسل جدید نیسان آرمادا تجربه کردم، این پیشرانه ی 5.6 لیتری کاملاً قدرتمند است و حتی در بزرگ ترین و سنگین ترین مدل تایتان که مدل پلاتینوم 4×4 با 2580 کیلوگرم وزن است هم بیش ازاندازه نیرو دارد. البته برای کسانی که به این نیروی زیاد نیازی ندارند به زودی یک موتور V6 هم ارائه می شود. هرچند هنوز نیسان مشخصات این موتور V6 جدید را اعلام نکرده است اما مطمئناً مصرف سوخت کمتری از موتور V8 کنونی خواهد داشت.

2017 nissan titan first drive15 1024x576 تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

اما بااینکه نیسان تایتان و برادر بزرگ ترش تایتان XD، مجهز به یک موتور بنزینی مشترک هستند، رانندگی آن ها بسیار متفاوت است. تایتان نیم تن هنوز هم کاملاً بزرگ احساس می شود اما هدایت و مدیریت آن بسیار راحت تر از تایتان XD است. درحالی که تایتان XD هنوز از سیستم فرمان قدیمی «Recirculating Ball» استفاده می کند، تایتان نیم تن مجهز به سیستم فرمان «راک اند پینیون» شده است که ارتباط بهتری برقرار نموده و عملکرد بهتری دارد. همچنین شاسی وانتِ کوچک تر، کاملاً متفاوت است که تأثیر مثبتی در هندلینگ آن داشته است.

رانندگی با تایتان را در جاده های شمال کالیفرنیا آغاز کردم. تایتان در جاده بسیار راحت است و رانندگی با آن راحت تر از هر وانت فول سایز دیگری است. در مسیرهای ناهموار و خاکی، مانور و کنترل تایتان آسان است و می توان با آن به آفرود سبک هم رفت؛ اما بااین وجود تایتان برای آفرود جدی و خشن ساخته نشده است و اگر خواهان چنین وانتی هستید باید یک فورد رپتور خریداری کنید. در هنگام رانندگی در شهر یا بزرگراه، تایتان بهتر از هر وانت فورد و شورلت V8 است که من تاکنون آزموده ام اما در راحتیِ سواری، آشکارا دوج رم 1500 پیروز میدان است.

2017 nissan titan first drive14 1024x576 تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

در داخل، تایتان و تایتان XD کاملاً یکسان عمل کرده اند. تایتان مورد آزمایش من از تیپ Platinum Reserve است که یکی از راحت ترین وانت های بازار محسوب می شود. این وانت ژاپنی مجهز به صندلی های چرمی با گرم کن و سردکن، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی NissanConnect به همراه ناوبری و بخش های وسیعی از پلاستیک نرم و مواد باکیفیت است که یک کابین لوکس و کاربردی را ایجاد کرده اند. محل هایی برای قرار دادن اشیاء در قسمت های مختلف اتاق تعبیه شده و استفاده از همه ی کنترلرهای خودرو بسیار ساده است هرچند که در چنین پیک آپ گران قیمتی، کمی احساس ارزان قیمت بودن دارند. این دکمه های کوچک برای استفاده در مدل آلتیما با قیمت 25 هزار دلار کاملاً خوب هستند اما جهت استفاده در چنین تراک بزرگی با قیمتی در حدود 60 هزار دلار چندان مناسب نیستند. به عنوان مثال استفاده از این دکمه ها هنگام به دست داشتن دستکش های مخصوص کار سخت و دشوار خواهد بود.

2017 nissan titan first drive18 1024x576 تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

آزمون کوتاه من در شمال کالیفرنیا اجازه ی سنجش مسائل و کاربری های یک وانت واقعی همچون بکسل کردن، بارگیری و یا دیگر فعالیت های جدی از این نوع را نمی داد اما تایتان با ظرفیت کشش 4.2 تن و ظرفیت حمل بار 730 کیلوگرم، مشخصاتی نسبتاً رقابتی دارد. البته هرچند تایتان در پس شورلت سیلورادو با پیشرانه ی 5.3 لیتری V8 و فورد F150 با پیشرانه ی 5 لیتری V8 که به ترتیب قادر به کشش 4.9 تن و 4.6 تن بار هستند قرار می گیرد اما من معتقدم که اگر شما به طورجدی نیاز به ظرفیت کششی بیش از 4.5 تن را دارید بهتر است وانت های سنگین را خریداری کنید (مانند تایتان XD).

نیسان تایتان V8 دو کابین در پنج مدل عرضه می شود که عبارت اند از S، SV، Pro-4X، SL و Platinum Reserve و قیمت های مختلفی از 34,780 دلار تا 55,400 دلار پیش از سفارش آپشن ها دارند. نمونه ی مورد آزمون من که تیپ Platinum Reserve است، قیمتی کمتر از 60 هزار دلار دارد که کاملاً منصفانه به نظر می رسد چراکه قیمت فورد F150 هم از زیر 60 هزار دلار آغاز می شود. در کل اگر تویوتا تاندرا را به حساب نیاوریم، نیسان تایتان نیم تن یکی از بهترین وانت هایی است که در حال حاضر می توان خریداری کرد. تایتان ازنظر قابلیت، راحتی و دینامیک رانندگی بسیار عالی است و به سختی می توان وانتی بهتر از آن را پیدا کرد.

2017 nissan titan first drive2 1024x576 تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

اما یکی از چیزهایی که آسیبی جدی به تایتان زده است، عدم عرضه ی کابین ها و اندازه های مختلف قسمت بار و همین طور موتورهای گوناگون است. برای مثال فورد F150 دقیقاً 20 میلیون ترکیب مختلف را ارائه می کند درحالی که در حال حاضر برای تایتان تنها چند آپشن و ترکیب مختلف قابل سفارش است. هم اکنون تایتان تنها در دو مدل تک کابین و دو کابین و فقط با یک پیشرانه ی V8 عرضه می شود بنابراین بدیهی است که کسانی که موتوری غیر از V8 می خواهند سراغ وانت دیگری می روند؛ اما این نگاه اجمالی که ما برای اولین بار به نیسان تایتان نیم تن داشتیم نشان می دهد که می توان کاملاً به آینده ی این وانت فول سایز نیسان امیدوار بود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

نقاط ضعف و قوت رنگ سفید خودرو

0 (0) بی‌شک رنگ سفید پرطرفدارترین رنگ خودرو در کشورمان است. این فراوانی دلایل متعددی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد نیسان