تجربه رانندگی با نیسان آرمادا 2017

0
(0)

پاترولی که لباس فاخر اینفینیتی را بر تن کرده و در ایالات‌متحده بانام آرمادا عرضه می‌شود.

نسل نخست نیسان آرمادا که بر اساس وانت بزرگ تایتان ساخته‌شده بود، به‌عنوان یک SUV فول سایز در سال 2003 به جهت رقابت با SUVهای فول سایز آمریکایی همچون شورلت تاهو و فورد اکسپیدیشن به بازار آمد. این SUV غول‌پیکر ژاپنی حدود 5.27 متر طول داشته و فقط با یک پیشرانهٔ 5.6 لیتری V8 ارائه می‌شد.

Nissan Armada 2008 546x410 تجربه رانندگی با نیسان آرمادا 2017

تولید نسل اول آرمادا تا سال 2015 ادامه داشت و در سال 2013 نیز نیسان اعلام کرده بود که نسل بعدی آرمادا همچنان بر اساس وانت تایتان ساخته‌شده و کماکان یک SUV فول سایز با ساختار بدنه روی شاسی باقی خواهد ماند؛ اما هنگامی‌که نیسان در 10 فوریهٔ 2016 در نمایشگاه شیکاگو از نسل دوم آرمادا رونمایی کرد، همگان متعجب شدند چراکه این خودرو درواقع همان پاترول بود که با ایجاد تغییراتی جزئی در ظاهر و افزودن ویژگی‌های لوکس با عنوان نسل دوم آرمادا در ایالات‌متحده عرضه‌شده بود.

علت عمدهٔ این اقدام عجیب از سوی نیسان تطابق با مقررات زیست‌محیطی و همین‌طور کاهش هزینه‌ها عنوان شد. به‌هرحال فروش نسل دوم آرمادا در آگوست 2016 با مدل 2017 در ایالات‌متحده آغاز شد. آرمادای جدید که بر روی پلت‌فرم نیسان پاترول و اینفینیتی QX80 ساخته‌شده، به‌جز موتور، به‌طور کامل در ژاپن مونتاژ می‌شود و فقط موتور V8 آن در ایالت تنسی آمریکا مونتاژ و نصب می‌گردد. امروز یک دستگاه نیسان آرمادای جدید مدل 2017 در اختیار ما است که در ادامه به بررسی و تجربهٔ رانندگی با آن می‌پردازیم.

2017 nissan armada first 4 546x410 تجربه رانندگی با نیسان آرمادا 2017

اگر هنگامی‌که به تصاویر آرمادا 2017 نگاه می‌کنید به نظرتان آشنا می‌آید، شما دیوانه نیستید! زیرا شما ممکن است قبلاً نیسان پاترول یا اینفینیتی QX80 را دیده باشید. این درواقع همان پاترول است که با ایجاد تغییراتی لوکس‌تر و راحت‌تر و مناسب عرضه در بازار ایالات‌متحده شده است. بازاری که در آن حتی باوجود افزایش قیمت سوخت هنوز هم SUVهای فول سایز بسیار محبوب و پرفروش‌اند. بااین‌وجود اگر شما به مجموعه‌ای از ویژگی‌های کامل یک SUV فول سایز نیاز دارید، آرمادایی که بر اساس پاترول ساخته‌شده است تقریباً تمامی آن‌ها را ارائه می‌کند.

آرمادای جدید بااینکه همچنان بزرگ و جعبه مانند است اما مطمئناً جذاب‌تر نسل قبلی خود بوده و می‌توان گفت واقعاً این خودرو در دههٔ جاری طراحی‌شده است. در ظاهر این خودرو خطوط و ویژگی‌هایی وجود دارد که بهتر از پاترول به نظر می‌رسند اما قطعاً به زیبایی اینفینیتی نیست. آرمادا از هر زاویه‌ای خشن و سرسخت است که البته با افزودن برخی از ویژگی‌های پریمیوم همچون استفاده از کروم در جای‌جای خودرو، رینگ‌های 20 اینچی زیبا و تریم دورنگ بدنه، لوکس‌تر از پاترول به نظر می‌رسد.

2017 nissan armada first 10 546x307 تجربه رانندگی با نیسان آرمادا 2017

همانند بیرون خودرو، در داخل آن نیز شاهد بهبودهایی هستیم. کابین آرمادا بزرگ، مدرن، راحت و زیبا است و مطمئناً قطعات زیادی از نیسان و اینفینیتی در آن دیده می‌شود که البته احساس بدی ندارند چراکه شما درواقع کابین QX80 را با پرداخت مبلغ بسیار کمتری دریافت می‌کنید. حتی نسخهٔ Platinum آرمادا که همان نمونهٔ مورد آزمایش ما است با تجهیزاتی چون صندلی‌های چرمی با گرم‌کن و سردکن، سیستم ناوبری، سامانهٔ اطلاعاتی-سرگرمی و… تنها حدود 65 هزار دلار قیمت دارد که مشابه قیمت نسخهٔ پایهٔ اینفینیتی QX80 است.

نیسان آرمادا دارای سه ردیف صندلی بوده و قابلیت حمل 8 نفر را دارد که صندلی‌های ردیف دوم و سوم به‌راحتی جمع می‌شوند. آرمادا بهترین فضای سر و پا را در کلاس خود ارائه می‌کند به‌گونه‌ای که در ردیف دوم 101.6 سانتیمتر ارتفاع و 104.1 سانتیمتر فضای پا وجود دارد که هرچند چندان زیادتر از همکلاسانش نیست (به‌عنوان‌مثال شورلت تاهو 98.3 سانتیمتر ارتفاع داخلی سقف و 99 سانتیمتر فضای پا دارد) اما نشستن در صندلی‌های عقب آرمادا راحت‌تر است و حتی افراد بزرگ جثه نیز هیچ مشکلی برای ورود و خروج ندارند.

صندلی‌های کاپیتان به‌صورت سفارشی به همراه یک کنسول وسط که دسترسی سرنشینان ردیف سوم را به‌آسانی فراهم می‌کند در بالاترین تیپ یعنی پلاتینیوم ارائه می‌گردد. حالا که صحبت از ردیف سوم شد باید بگویم که فضای سر و ارتفاع سقف آن خوب است اما فضای پا وحشتناک است به‌طوری‌که بیشتر برای نشستن کودکان مناسب است و احتمالاً بزرگ‌سالان از نشستن در آن‌ها پس از مدت طولانی بیزار خواهند شد. تیپ‌های پلاتینیوم و SL را می‌توان با صندلی‌های تاشوی برقی ردیف دوم و سوم سفارش داد که فوق‌العاده آهسته صندلی‌ها را جمع می‌کند اما به‌هرحال آپشن خوبی محسوب می‌شود. همچنین آرمادا 2700 لیتر فضای بار ارائه می‌کند که کمی بیشتر از شورلت تاهو است اما قطعاً حجم کمتری نسبت به صندوق بار شورلت سابربن دارد.

2017 nissan armada first 12 546x307 تجربه رانندگی با نیسان آرمادا 2017

لازم است یادآوری کنیم که آرمادای جدید بر اساس پاترول شش‌ساله ساخته‌شده است و تنها موردی که در داخل خودرو این سن بالا را نشان می‌دهد، سیستم اطلاعاتی سرگرمی آن است چراکه رنگ و گرافیک آن شبیه به سیستم‌های یک نسل قبل است و سیستم MyLink شورلت و Sync 3 فورد در تاهو و اکسپیدیشن چه ازلحاظ طراحی و چه ازلحاظ عملکرد برتر از سامانهٔ اطلاعاتی-سرگرمی آرمادا هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد نیسان باید یک تجدیدنظر کلی در این سیستم انجام دهد.

در جاده‌ها آرمادا نه‌چندان بهتر و نه بدتر از دیگر SUVهای این کلاس احساس می‌شود اما بااین‌حال از قابلیت هدایت مطلوب و مناسبی برخوردار است. در زیر کاپوت این SUV غول‌پیکر پیشرانهٔ 5.6 لیتری V8 قرارگرفته که Endurance نام دارد و برای استفاده در نسل جدید آرمادا مورد تجدیدنظر قرارگرفته است. بدین ترتیب این موتور توانایی تولید 390 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور را دارد. این دقیقاً همان موتوری است که در اینفینیتی QX80 هم مورداستفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل استفاده از بنزین پریمیوم در QX80 توانایی تولید 400 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور را دارد. بااین‌حال امیدواریم نیسان نسخهٔ تقویت‌شدهٔ نیسموی این پیشرانه را هم برای آرمادا ارائه کند.

هر دو سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل برای تمامی تیپ‌های آرمادا قابل سفارش است که سفارش سیستم دو دیفرانسیل فقط کمی موجب افزایش مصرف سوخت می‌گردد به‌گونه‌ای که آرمادا در مدل دیفرانسیل عقب در هر صد کیلومتر در شهر 16.8 و در جاده 12.4 لیتر سوخت مصرف می‌کند که این اعداد در مدل دو دیفرانسیل به ترتیب به 18.1 و 13 لیتر در هر صد کیلومتر افزایش میابد. با آرمادا می‌توانید به دل تپه‌های خاکی و مسیرهای ناهموار زده و به‌راحتی از آن‌ها عبور کنید. بااینکه این خودرو نرم‌تر از QX80 است اما توانایی‌های آفرود بسیار بیشتری نسبت به کراس‌اوورهای سه ردیفه داشته و با قفل دیفرانسیل و سیستم تعلیق هیدرولیکی فعال خود آمادهٔ رفتن به مسیرهای صعب‌العبور‌است.

به‌طور تصادفی من حدود یک هفته پیش‌ازاین با یک اینفینیتی QX80 رانندگی کردم و صادقانه باید بگویم قادر به تشخیص تفاوتی میان رانندگی QX80 و آرمادا نیستم. البته نیسان سواری نرم‌تری دارد. بااینکه در آرمادا فضای سر و شانهٔ زیادی وجود دارد اما صندلی حتی در پایین‌ترین حالت هم بیش‌ازحد بالا احساس می‌شود. فرمان نیز کمی سبک بوده و هیچ‌گونه بازخورد واقعی از سطح مسیر منتقل نمی‌کند که البته این مورد در این کلاس خودرویی معمول است. آرمادای جدید بسیار ساکت‌تر از سلف خود است و حتی در روزی که باد شدیدی می‌وزید کابین خودرو همچنان ساکت و آرام بود که این تجربه‌ای پریمیوم و در حد اینفینیتی است.

2017 nissan armada first 2 546x307 تجربه رانندگی با نیسان آرمادا 2017

واقعاً باید گفت که این خودرو بهترین آرمادایی است که تاکنون ساخته‌شده است. شما تمام خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبت اینفینیتی QX80 را می‌توانید با قیمت به‌مراتب کمتری خریداری کنید. بااین‌حال نیسان در مورد اینکه آرمادا فروش QX80 را تحت تأثیر قرار دهد نگران نیست همان‌طور که جنرال موتورز نگرانی‌ای بابت اینکه کادیلاک اسکالید موجب کاهش فروش جمس یوکان یا شورلت تاهو و سابربن گردد ندارد.

قیمت پایهٔ نیسان آرمادا 2017 در تیپ SV دیفرانسیل عقب معادل 44,400 دلار است درحالی‌که در تیپ‌های SL و پلاتینیوم افزایش چشمگیری داشته و همان‌طور که قبلاً ذکر شد به حدود 65 هزار دلار می‌رسد که بازهم برای این کلاس چندان زیاد نیست. حقیقتی که دربارهٔ آرمادای جدید وجود دارد این است که شما با خرید آن، خودرویی در سطح اینفینیتی را با قیمت یک نیسان به دست می‌آورید و این عالی چراکه آرمادا در اصل یک پاترول است. این خودرو قطعاً گزینهٔ جذاب‌تری نسبت به شورلت تاهو، فورد اکسپیدیشن و حتی تویوتا سکویا محسوب می‌شود و اگر علاقه به خودروهای بزرگ دارید، نیسان آرمادای فول سایز می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تجربه رانندگی با نیسان تایتان 2017

1 (1) نسل جدید نیسان تایتان XD یک نقطه ی عطف بسیار مهم در خانواده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد نیسان