دو فناوری جدید نیسان

خودروسازی نیسان در راستای تلاش‌های روزافزونش برای تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های فناوری خودرو به‌تازگی اعلام کرده که در سال مالی جاری دو فناوری جدید شامل بازه وسیع‌تر پیمایش مدل‌های برقی و رانندگی خودکار پرده‌برداری خواهد کرد.

کارلو گوسن (Carlo Ghosn) رئیس کمپانی با اشاره به این‌که قیمت و مسافت قابل پیشمایش با هربار شارژ، چالش اصلی خودروهای برقی است، اظهار امیدواری کرده فناوری جدیدشان که پاییز گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت (IAA) در غالب مدل مفهومی گریپز (Gripz) معرفی شد، با ورود خود پاسخی برای این دو معضل اساسی باشد.

سامانه هایبرید جدید که با نام ای-پاور (e-Power) شناخته می‌شود از یک پیشرانه کوچک برای شارژ دوباره یک باتری آن‌بورد (on-board) استفاده می‌کند تا همین باتری در مرحله بعد پیشرانه برقی مسئول به حرکت درآوردن چرخ‌ها را به‌کار بیندازد. به گفته‌ی گوسن، یک نمونه تولیدی از این فناوری به‌طور رسمی در یک خودروی کامپکت جدید رونمایی خواهد شد. وی همچمنین هفته گذشته در جریان جلسه سهام‌داران کمپانی اضافه کرد: خودروی جدید برقی‌مان ازلحاظ بازدهی مصرف سوخت و خودکار بودنِ هرچه بیشتر، پاسخ‌گوی نیاز مصرف‌کننده خواهد بود.

فناوری دیگر که نیسان به‌عنوان برگ برنده نگاهش می‌کند پروپایلوت (ProPilot) است؛ سامانه رانندگی خودکار که فعلاً مختص یک خط حرکت بوده و خودش کنترل فرمان را به عهده می‌گیرد. توضیح دقیق‌تر این‌که با استفاده از این سامانه، رانندگی و پیچیدن در پیچ‌ بزرگراه‌ها و نیز حرکت منقطع در ترافیک سنگین در یک خط به‌صورت خودکار انجام می‌شود. البته طبق برنامه‌ریزی‌های نیسان در جهت توسعه آن برای چند خط، حداقل تا سال 2018 میلادی خبری از تولید انبوه آن نخواهد بود.

قرار است فعلاً در سال مالی کنونی هردو فناوری در بازار داخلی ژاپن آغاز به‌کار کنند. البته فناوری خودران به آمریکا، اروپا و چین هم خواهد رفت اما بازارهای بین‌المللی ای-پاور هنوز مشخص نیست.

همچنین ببینید

برنامه های نیسان برای قشقایی

با توجه به آمار فروش قابل‌توجه نسخه سطح بالای قشقایی تکنا، نیسان درصدد است تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد نیسان